Mediation voor Medisch Specialisten

Erken, Herken en Los Conflicten Op: Toon Leiderschap in Uitdagende Situaties


Mediation voor
Medisch Specialisten

Erken, Herken en Los Conflicten Op:
Toon Leiderschap in Uitdagende Situaties


Conflicten in het ziekenhuis

Als medisch specialist werk je onder hoge druk. Het laatste wat je kan gebruiken is een conflict met collega’s. Het is lastig om te erkennen en herkennen dat er sprake is van een conflict. Als medisch professionals worden we regelmatig beoordeeld op samenwerken, professionaliteit en communicatie.(IFMS) Conflicten staan haaks hierop. Regelmatig merk ik op dat er hierdoor een soort “taboe sfeer” rondom conflicten bestaat.

Conflicten horen bij werken in veeleisende situaties met spanning, tijdsdruk en veel verwachtingen. Daarmee moedig ik je niet aan tot het veroorzaken van een conflict. Wel om leiderschap te tonen voor een oplossing. Erkennen en herkennen dat er sprake is van een conflict laat zien dat er sprake is van inzicht, reflectie en het initiatief om daar verandering in te brengen. Neem dit initiatief en regel vandaag nog een afspraak voor een intake gesprek. Een intake is gratis en vrijblijvend. 

"Eigenlijk hadden we veel eerder aan mediation moeten beginnen." Toen we eindelijk de beslissing namen om hieraan te beginnen ontstond er in relatief korte tijd zoveel rust en ruimte en bespraken we mogelijkheden, die we eerder niet hadden kunnen bedenken."
Peter (54) - medisch specialist

Wat is mediation?

Mediation staat voor conflictbemiddeling. Mediation staat voor tijdige interventie om verdere escalatie tot een conflict te voorkomen. Een mediator is een neutrale derde die door gespreksinterventies en door het stellen van de juiste vragen probeert het gesprek op gang te brengen. Dat kan een conflict zijn tussen 2 mensen (bv in geval van conflict tussen werknemer en leidinggevende) maar ook een conflict binnen een medische vakgroep of maatschap. Door het gesprek, de vragen en de interventies ontstaat inzicht in elkaars situatie en vanuit daar kan worden gekeken naar mogelijke oplossingen. Oplossingen kunnen worden vastgelegd. Mediation is succesvol als het gesprek weer op gang is. Wacht dus niet te lang. Door wachten en uitstellen wordt een gesprek steeds lastiger. Hoe eerder, hoe beter het resultaat ! Het aantal mediation sessies blijkt, uit ervaring, minder te zijn als een situatie nog niet geëscaleerd is. Zelfs als de situatie wel geëscaleerd is, is mediation nog steeds mogelijk. Het zal dan alleen meer tijd kosten.

Voordelen mediation

Snel

Mediation kan binnen een tot enkele weken worden opgestart. Juridische procedures kunnen maanden tot jaren duren.

Duurzaamheid

Deelnemende partijen dragen zelf bij aan de oplossing door het gesprek met elkaar aan te gaan en te evalueren wat past bij hun situatie. Dit staat in contrast met een beslissing opgelegd door een rechter. Doordat deelnemers zelf bijdragen aan de oplossing is deze duurzaam.

Relatie behoud

Leiderschap van de deelnemende partijen; zij dragen zelf bij aan de oplossing door met elkaar in gesprek te gaan. Ook als er toch afscheid moet worden genomen betekent mediation goed en snel uit elkaar gaan.

Win-win

Juridische procedures leiden regelmatig tot vaak polarisatie. Tijdens mediation wordt gekeken naar een oplossing die voor beide partijen het meest passend is (maatwerk). Dit houdt veel langer stand dan een uitspraak opgelegd door een gerechtelijke instantie.

Goedkoop

Ten opzichte van een rechtszaak is mediation vele malen goedkoper. Beide partijen betalen bij een rechtszaak hun advocaat. Er zijn proceskosten. Daarnaast zijn er kosten van ziekteverzuim, ontslag en werven van nieuwe kandidaten. Indirect ziekmakende kosten als stress, frustratie en verlies van gezondheid. Tijd die ook anders besteed had kunnen worden. Relaties die kapotgaan door procederen en uit contact gaan.

Toekomstgericht

Tijdens mediation gaat de aandacht uit naar een wenselijke toekomstige situatie voor alle partijen. Het verleden heeft alleen een plek om elkaars context en communicatie beter te begrijpen om te komen naar een wenselijke situatie daarmee is mediation snel, efficiënt en toekomstgericht. Een veel hoopvollere procedure dan een juridische uitspraak waar partijen vaak neigen tot ‘hangen in het verleden”. 

Reglement en overeenkomst

Maatwerk Medische Mediation staat geregistreerd bij MfN.

null

1

Intake

een kort gesprek om te evalueren of mediation de meest geschikte en passende oplossing is voor jullie situatie. Ik stuur jullie het MfN reglement en de mediationovereenkomst na dit gesprek. We plannen een eerste afspraak.

2

Start mediation

In het eerste gesprek ondertekenen we de mediationovereenkomst en maken we gezamenlijke afspraken. Vervolgens gaan we in gesprek over jullie situatie.

3

Laatste stappen

Als de situatie helder is en jullie zijn het eens voor gezamenlijke afspraken zijn er een aantal mogelijkheden. We leggen deze afspraken vast of er komt een VSO (VastStellings Overeenkomst). Afhankelijk van jullie behoefte kan een VSO bij de notaris worden vastgelegd. Dit hoeft allemaal niet en is geheel afhankelijk van jullie situatie, wensen en de context waarin een mediation plaatsvindt.

Aannames over mediation 

Aannames mediation

Mediation kan uitsluitend worden ingezet bij conflicten.

Wachten tot er een conflict is, of dit geëscaleerd is. Een goed gesprek met een neutrale derde kan ook tijdig worden ingezet, om een conflict te voorkomen. Ook dat is mediation.

Mediation is heel juridisch.

Mediation is erop gericht om juridische procedures te voorkomen. Het MfN reglement en de mediation overeenkomst laat zien de mediator aan kwaliteitseisen van het register voldoet, Dit is het onderscheid met mensen die zich mediator noemen maar daar geen opleiding voor hebben gedaan of niet aan kwaliteitseisen willen voldoen.

Een VSO (vaststellingsovereenkomst) is een vereist document en daarmee wordt mediation toch een officiële procedure.

Het is aan deelnemende partijen of ze afspraken willen vastleggen. Dat kan als afspraken op papier worden gezet of als een VSO. Naar behoefte kan een VSO bij een notaris worden vastgelegd. Dit is steeds op basis van vrijwilligheid van beide partijen en nooit een opgelegde beslissing (zoals van ene rechter) Het is dus aan deelnemers zelf of ze afspraken willen vastleggen.

Geheimhouding is zodat de rechter niet bij informatie kan komen.

Geheimhouding of vertrouwelijkheid is om te zorgen dat emoties, gevoeligheden en kwetsbaarheden in veiligheid gedeeld kunnen worden met elkaar. Tijdens een mediation procedure kunnen heftige emotie’s op tafel komen. Geheimhouding zorgt ervoor dat je dit in vertrouwen kan delen met elkaar. Het zorgt dus voor psychologische veiligheid De rechter kan informatie uit een mediation nooit gebruiken, tenzij alle deelnemende partijen toestemming geven.

Mediation is duur.

Een juridische procedure is veel duurder. Niet alleen in geld maar ook in kosten als verlies van inkomen, ziekte, gezondheid tijd en stress.

De rechter is deskundiger.

Tijdens een mediation kunnen beide partijen advies vragen en zich bij laten staan door adviseurs. Een mediator zal dit altijd aanmoedigen.

Mediation; is dat niet zweverig?

Mediation gaat over conflictbemiddeling en mensen die overhoop liggen met elkaar of op zijn minst een stevige constructieve discussie voeren. Mediation wordt nog wel eens verward met meditation; het trainen om de aandacht te richten op het hier en nu. Overigens ook geen zweverige maar nuttige vaardigheid voor mediators en deelnemers.

Wat anderen zeggen over de mediation van MMM

"We wisten al langere tijd dat het niet goed ging tussen 2 collega’s en dit had ook impact op de afdeling, de patiëntenzorg en de arts-assistenten. Natuurlijk ook weerslag op de rest van de vakgroep. Achteraf gezien jammer dat we niet veel eerder zijn begonnen. De rust is teruggekeerd en dat maakt dat we onze aandacht kunnen richten op wat heel hard nodig is."
Dorina (36) - medisch specialist
"Mediation kwam te laat. Het was niet meer te voorkomen dat een van ons is uitgestapt. Helaas moeten we uiteindelijk verder in een juridische procedure. Dit heeft ons veel geld, energie en frustratie gekost. Daarnaast moeten we lange tijd diensten moeten oplossen, wat de situatie nog meer onder druk heeft gezet. Zo zou ik het nooit meer opnieuw aanpakken. Ga veel eerder het gesprek aan, is nu mijn advies."
Niels (47) - manager vakgroep
"Vooral aan het begin zag ik enorm op tegen mediation. Het klonk zo officieel. Daarnaast was het moeilijk en pijnlijk om aan tafel te zitten met elkaar. Toch heeft juist dit bijgedragen aan het uiteindelijke resultaat. Hoewel er harde beslissingen zijn genomen, heb ik er nu een minder slecht gevoel over."
Eline (42) -  zelfstandig werkzaam

“The truth is in
the eye of the
beholder”

Conflicten vormen een kans om ieders waarheid
te evalueren en een gezamenlijk toekomst
scenario te vormen

“The truth is in the eye of the beholder”

Conflicten vormen een kans om ieders waarheid te evalueren en een gezamenlijk toekomst scenario te vormen